מסקל (חג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסקל
חגיגת מסקל
חגיגת מסקל
מדינה אתיופיהאתיופיה אתיופיה
סוג חג נוצרי אתיופי
מתקשר עם חג הצלב
מועד
תאריך 27 בספטמבר (לפי לוח השנה הגרגוריאני)
ה-17 לחודש מסקרם (Meskerem) בלוח השנה האתיופי
מורשת תרבותית בלתי מוחשית
מורשת תרבותית בלתי מוחשית הוכרזה על ידי אונסק"ו בשנת 2013

חג המסקל הוא חג נוצרי אתיופי המקביל לחג הצלב ומצוין ב-27 בספטמבר (לפי לוח השנה הגרגוריאני), ה-17 לחודש מסקרם (Meskerem) בלוח השנה האתיופי (11/09-10/10), שהוא החודש האחרון של עונת הגשמים. הוא החג השני בחשיבותו אחרי הטמקת והוא נחגג כבר למעלה מ-1,600 שנים.

משמעות המילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמעות המילה "מסקל" בשפת הגעז היא "צלב" והחג מנציח את גילוי הצלב של ישו על ידי הקיסרית פלוויה יוליה הלנה, אמו של קונסטנטינוס הגדול, בשנת 326 לספירה. הלנה, שנתקלה בקשיים למצוא את הקבר, התפללה לישו והודרכה על ידי עשן קדוש, לכיוון המקום בו איתרה את הצלב. מאז חלקים מהצלב החלו להסתובב בעולם.

מקור החג[עריכת קוד מקור | עריכה]

החג נקבע רשמית ל-27 בספטמבר והוא ציין את חנוכת בזיליקת הקדושים המעונים (Martyrium) והרוטונדה של תחיית המתים (Anastsis), מעל קברו של ישו (לימים, "כנסיית הקבר"). ידוע שהחל מראשית המאה החמישית, הצלב האמיתי היה מוצג לציבור בירושלים, ביום השני של חג ההקדשה (Dedication). במהלך הימים נשכחה חנוכת הכנסייה ונשאר מציאת הצלב.

מיסוד החג[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא ברור מתי החלו האתיופים לחגוג את מציאת הצלב. האזכור הברור הראשון של חגיגות המסקל, הוא במאה ה-13. עדות כתובה ערבית של נזיר קופטי במצרים, שאומר בארבע הזדמנויות בשנה מוציאה הכנסייה האתיופית את התיבה (דגם של ארון הקודש) מהמרחב המקודש אל הציבור: חג המולד, חג הטבילה (טימקט), חג הפסחא, המוזכר גם כ"חג תחיית המתים" (Resurrection) וחג מציאת הצלב.

נראה שמי שמיסד את החג היה דווית הראשון, קיסר אתיופיה (1412-1380). שעומד בצל אביו סיפו ערד וסבו (עמדה-ציון. במהלך שלטונו החל בתרגום הספר הנוצרי החשוב "נסי מרים", חיבור שבנוסחו האתיופי, חיזק מאוד את הלגיטימציה של בית המלוכה. אחד ממפעליו החשובים הוא הבאתם לאתיופיה, של "שרידי הצלב האמיתי". אירוע זה קשור למערכת יחסי החוץ המורכבת של אתיופיה עם מצרים והפטריארך הקופטי שלה. מיד לאחר עלייתו לשלטון, נודע לדאווית שהשולטן הממלוכי אסר את הפאטריארך. משלחת צבאית אתיופית פלשה למצרים באזור אסואן וסירבו לסגת משם טרם שחרורו של ראש הכנסייה. המיתוס הוא שהפטריארך הקופטי רצה להעניק לקיסר תשורה של מטילי כסף וזהב, אך דאווית ענה לו: "אלוהים ניצח אתנו את המלחמה, לא בכסף וזהב, אלא באמונה בצלב", ואז לקח את שרידי הצלב המקורי, שהגיעו מירושלים לאלכסנדריה.

פרח המסקל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה בה נחגג חג המסקל, מדרונות אתיופיה הופכים לירוקים מהגשמים, ועליהם צומח פרח הצהוב שקיבל את שמו של החג – מסקל.

Demera engulfed in flames, 2013.

החג באדיס אבבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באדיס אבבה, החגיגות מתחילות בשעות אחר הצהריים המוקדמות, כאשר תהלוכת הנושאת לפידים בוערים מתקרבת לכיכר מסקל מכיוונים שונים. בין המשתתפים כמרים הלבושים בגדי כהונה צבעוניים, סטודנטים, תזמורות כלי נשיפה, וגייסות של הצבא הנושאים צלבי ענק בוערים. הם מקיפים את ה"דמרה" (פירמידת אש) כשבידהם לפידים אותם הם זורקים על ה"דמרה" תוך שהם שרים שיר מסקל מיוחד. אלפים מתאספים בכיכר כדי להיפרד מן הגשמים ומקדמים בברכה את "Tseday" כלומר, עונת האביב. החגיגות נמשכות עד שהעץ הגדול שבמרכז הפירמידה נופל. במהלך החגיגות, בתים מוצפים "טלה", בירה מקומית, וזרים מתקבלים בברכה.

פרעות חג המסקל 2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חג המסקל בשנת 2005 התקיים כהרגלו טקס גדול בכיכר מסקל באדיס אבבה. תושבי העיר רבים הגיעו לראות את הטקס, שהחל בתצוגת ראווה על ידי הכנסייה, ולאחר מכן המשתתפים בטקס שרפו ערמת קש, שלפי האמונה העשן מורה על הצלחת היבול באזור אליו הוא נמשך. הפרעות החלו כשקבוצת אזרחים החלה לזרוק אבנים על המשתתפים בטקס (משתפי הפעולה עם הממשל). הצופים (ביניהם גם תיירים רבים) יצרו אנדרלמוסיה מבהלה, והמשטרה הפעילה כוח עד לעצירת המורדים.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסקל בוויקישיתוף